Aktivita Zdeněk Daniel
Cíle: práce s textem, skupinová práce, diskuze, prohloubení informací o životních příbězích Romů – původních moravských Romů, práce s fakty, práce s emocemi
Věková kategorie: 8. a 9. ročník, střední škola
Čas: 2 vyučovací hodiny
Pomůcky: příběh pamětníka ve formátu PL (rozdělený na 4 části: pro každou skupinu jednu podkapitolu o délce dvou stran (text pro skupinu 3 o něco kratší – vhodné dát slabším čtenářům)
Průběh:
Sdělte studentům téma hodiny: životní příběh romského pamětníka Zdeňka Daniela, který pochází ze skupiny původních moravských Romů. Ti jakožto skupina podlehli genocidě za druhé světové války. Zdeněk Daniel je tak jedním z mála pamětníků, který mohl předat svědectví o osudech Romů, kteří u nás žili před druhou světovou válkou.
Rozdělte třídu do čtyř skupin. Skupinám rozdejte jednu nebo více kopií (podle počtu studentů) textu pro jejich skupinu (část 1 až 4). Sdělte jim, že každá skupina bude pracovat s určitým životním obdobím pamětníka.
Zadejte skupinám tyto instrukce:
- Přečtěte si pozorně část textu, kterou jste obdrželi.
- Podtrhněte části textu nebo věty/ slovní spojení, které vám přijdou překvapivé nebo ve vás vyvolávají emoce.
- Vytvořte stručnou charakteristiku daného životního období pamětníka, který budete za chvíli prezentovat dalším skupinám. Sepište hlavní body této životní etapy.
- Vyberte jednu ukázku přímé výpovědi pamětníka (části v uvozovkách psané kurzívou), kterou posléze přečtěte ostatním.
- Vraťte se ještě k podtrženým částem, které ve vás vyvolaly emoce. Zkuste tyto emoce pojmenovat.
Po skončení společné práce se zeptejte studentů, jaké emoce v nich text vyvolal. Napište je na tabuli. Řekněte, že se k nim na konci hodiny vrátíte.
Nyní přečtěte studentům medailonek Zdeňka Daniela. Sdělte jim, že si v následujícím čase společně představíte jednotlivé etapy jeho života podrobněji.
Vyzvěte studenty, aby postupně v pořadí 1 až 4 představili životní příběh pana Daniela. Nechte studenty představit hlavní okamžiky života pana Daniela v daném období a vyzvěte je, aby přečetli citace, které si z jeho příběhu vybrali. Postupně nechte prezentovat všechny skupiny.
Na závěr se vraťte k emocím, napsaným na tabuli. Zeptejte se, co v nich vzbudilo emoce a jaké? Co vás nejvíce překvapilo? Možné je komentovat také části příběhů dalších skupin.
Zeptejte se na závěr studentů:
Jaké slovo nebo slovní spojení v nich vyvolal příběh pana Zdeňka Daniela:
Co nám tento příběh sdělil o osudu Romů, kteří žili na Moravě či v Čechách před druhou světovou válkou? Co se s touto skupinou stalo?
Doprovodná aktivita – František Makula
Cíle: práce s textem, skupinová práce, diskuze, prohloubení informací o životních příbězích Romů, práce s fakty, práce s emocemi, práce s komiksem
Věková kategorie: 8. a 9. ročník, střední škola
Čas: 2 vyučovací hodiny
Pomůcky: příběh Františka Makuly, nakopírované komiksy z knihy Ferko pro dvojice nebo do skupin
Průběh:
Sdělte studentům, že v dnešní hodině budete pracovat s komikem Ferko z edice O přibjehi (vydal Lipnik 2010, autoři Markéta Hajská, Máša Bořkovcová a Vojtěch Mašek). Můžete promítnout na projektoru odkaz na trilogii: O přibjehi (Negotiated stories) | Ašta šmé (asta-sme.cz) – Ferko níže na této straně, je možné i studentům pustit audio ukázku vyprávění a nebo píseň Devla, so kerdem. Sdělte jim, že se jedná o autobiografický komiks, plně zhotovený podle vyprávění Ferka Makuly, kde je zároveň zachovaná jeho mluva, ovlivněná češtinou, slovenštinou a romštinou.
Nechte je odhadnou, kdo asi byl Ferko Makula? Jaký byl jeho příběh?
Poté rozdejte studentům vybrané strany komiksu a poproste je, aby si je přečetli.
Ptejte se: Jak na Vás komiks působil? Co nyní víme o hrdinovi? Jedná se o reálné zážitky nebo o fikci? Sdělte jim, že Ferko byl především tradičním vypravěčem a bavičem, jaký dříve vyprávěl v romských společenstvích pohádky nebo zábavné a dobrodružné příběhy, spíše než zaměřovat se na fakta musíme číst jeho vyprávění touto optikou.
Poté vyzvěte studenty, aby si přečetli příběh pamětníka Františka Makuly z Jablonce.
Co je na jeho příběhu zaujalo?
Jaký měl asi život?
Jak to zodpovídá jejich představám o něm, které si vytvořili na základě komiksu?
Na závěr diskutujte nad různými momenty z textu nebo komiksu, které studenty zaujaly.