Doprovodná aktivita 1 –Kolaborující Slovácko
Cíle: práce s textem, zpravodajskými servery; rozvoj kritického myšlení; spolupráce ve skupině
Věková kategorie: 2. stupeň ZŠ
Průřezová témata: OSV – kooperace; MV-Kritické čtení a vnímání mediálních sděleníČas: 20 minut
Pomůcky: pracovní list Kolaborující Slovácko, internet
Průběh:Jako doplňující aktivita k historii Hrubé Vrbky v letech 1938-1945 je připraven pracovní list – Kolaborující Slovácko. Otázky se vztahují k existenci spolku Národopisné Slovácko.Aktivita je vhodná pro menší skupiny žáků.Část odpovědí žáci naleznou přímo v pracovním listu, doplňující otázka a další zajímavosti naleznou na internetu. Doporučujeme článek na iDnes.cz pod tímto odkazem.https://zpravy.idnes.cz/slovaci-chteli-za-valky-pripojit-kus-moravy-hitler-to-zatrhl-ptl-/zahranicni.aspx?c=A110610_124401_zahranicni_btw
další doporučené materiály medailonku Jožky Kubíka
dokument Dalekonosné housle (1969) www.youtube.com/watch?v=Eiqee7Za-KA
Pracovní list ke stažení zde.
Doprovodná aktivita 2 – Folklórní Horňácko
Cíle: poznávání kulturních tradic a odlišností, které se udržují na jihu Moravy, doplnění příběhu Jožky Kubíka
Věková kategorie: 2. stupeň ZŠ
Průřezová témata: OSV-Kreativita, kooperace; MKV-kulturní diferenceČas: 45 minut – 120 minut (v případě sledování všech videozáznamů)
Pomůcky: PL Folklórní Horňácko, internet, výtvarné potřeby…
Průběh:Jožka Kubík je legendou mezi muzikanty u nás i v zahraničí. Celý život se věnoval moravské lidové hudbě. Narodil se v oblasti, které se říká Horňácko. Jsou zde zachovávány velmi staré tradice a zvyky. Liší se jazyk, oblečení, hudba, architektura.
Společné řešení:
1. Co znamená slovo „PRIMÁŠ“ a jaký je jeho původ?
2. Poslechni si kousek z vyprávění Jožky ve starém dokumentu Dalekonosné housle (1969) www.youtube.com/watch?v=Eiqee7Za-KAa všímej si odlišností v řeči.
Práce ve skupinách:
3. Lidové kapely vystupují v tradičních krojích, v pracovním listě Folklórní Horňácko zkus přiřadit jednotlivé části oděvů ženskému a mužskému kroji. -pomoc hledej na internetu
4. K čemu mužům slouží bílý šáteček, vyšívaný červeným křížkovým stehem, zastrčený v nohavici?http://www.hornackajizba.cz/index/krojehttp://www.hrubavrbka.cz/kroje-17/g-1029/prehravac=1#vfoto
Pracovní list ke stažení zde.
Dobrovolná aktivita pro žáky, kteří rádi tvoří. Prohlédni si tradiční výšivky na horňáckém kroji. Podaří se ti nějaký vzor nakreslit, vyšít, nebo jinak vytvořit?
Další doporučené zdroje:
Záznam z Horňáckých slavností 2017 – Křesťanské svátky s lidovými tradicemihttps://www.youtube.com/watch?time_continue=709&v=8CUm2o4cK0U
Další úkol pro žáky:
Zkus najít informace o planetce, která byla pojmenovaná po muzikantovi Jožkovi Kubíkovi. Najdi, jaké má číslo, jak se jmenuje, kde leží a v jakém roce byla po primášovi pojmenována.
Úkol pro žáky:
Najdi, co znamenají slova genocida a asimilace. Dokázal/a bys uvést nějaké příklady těchto pojmů z historie či současnosti?
Úkol por žáky:
Víš, jak se nazývá folklorní festival, který se na Horňácku dodnes koná?