Aktivita Emílie Horáčková
Cíle: práce s textem, skupinová práce, diskuse, prohloubení informací o situaci Romů v Československu v období komunismu a po revoluci.
Věková kategorie: 8. a 9. ročník, střední škola
Čas: 2 vyučovací hodiny (ideálně 1+ 1 hodina s domácí přípravou nebo 2 hodiny za sebou)
Pomůcky: příběh pamětnice ve formátu PL, nůžky, lepidlo, rozdělení třídy do sedmi skupin
Průběh:
Sdělte studentům téma hodiny: situace Romů v Československu v období komunismu a po revoluci na základě příběhu pamětnice: sociální pracovnice a aktivistky Emílie Horáčkové.
Rozdělte studenty do sedmi skupin. Rozdejte studentům okopírované příběhy pamětnice. Nechte je přečíst si celý text.
Následně jim rozdejte pracovní list s tématy. Vyzvěte studenty, aby si pozorně přečetli témata:
Romové v koncentračních táborech za druhé světové války; poválečná migrace romského obyvatelstva ze Slovenska do českých zemí; problematika jazykové a kulturní asimilace Romů; život Romů za komunismu; dopady socioekonomické transformace na romskou menšinu po roce 1989; rozvoj občanských aktivit Romů po roce 1989 a vznik první romské střední školy; posilování extremistických postojů určité části české společnosti po roce 1989.
Vyzvěte je, aby nůžkami vystřihli z příběhu příslušné pasáže, které se vztahují k daným tématům a nalepili je do příslušného oddílu pracovního listu.
Poté rozdělte skupinám jednotlivá témata číslo 1 až 7.
Zvažte dvě možnosti dalšího postupu, v závislosti na časových možnostech a dostupnosti internetu:
- Studenti dostanou za úkol připravit si za domácí úkol do další hodiny odpovědi na následující otázky;
- Studenti se připojí na internet a pokusí se vyhledat odpovědi na následující otázky:
Otázky pro studenty:
- Promyslete, co se o daném období nebo tématu dozvíme z vyprávění Emílie Horáčkové. Formulujte, jak podle Vás dané období prožívala (ona nebo její rodina) a co z jejího vyprávění vyplývá pro situaci Romů V Československu/ Česku obecně.
- Pokuste se najít na internetu odborný nebo popularizační text, který poskytne výklad daného historického období nebo odborného tématu, který jste obdrželi od pedagoga nebo pedagožky.
- Vypište hlavní charakteristiky, které budete moci představit ostatním. Pokuste se čerpat z více zdrojů a tyto zdroje uveďte.
- Nakonec se opět vraťte k popisu daného tématu pamětnicí.
Po dokončení skupinové práce/ nebo v další hodině budou studenti prezentovat výsledky své práce. Diskutujte, případně okomentujte práci studentů.
Nakonec můžete pustit studentům krátkou ukázku videorozhovoru s pamětnicí na stránce: Paměť Romů – Horáčková Emilie (pametromu.cz).
Jak na vás pamětnice působí? Jak byste jedním slovem charakterizovali její život? Která část jejího příběhu Vám připadala nejzajímavější?