Doprovodná aktivita 1 – Zmizelí sousedé
Cíle: komparace, práce se zdroji, prohloubení znalostí o československých dějinách prostřednictvím příběhu pamětníka
Věková kategorie: SŠ
Čas: 2 vyučovací hodiny, seminář
Pomůcky: text Gejza Žiga, internetové zdroje
Průběh:
1. část:
Rozdělte studenty do 3 skupin. V první části lekce bude každá skupina pracovat na získávání informací pro další zadání.
Porovnejte způsoby, jakým byly prováděny :
1 skupina: deportace Židů z jejich domovů v Protektorátu
2. skupina: řešení „cikánské otázky“ za války v Protektorátu a fašistické Slovenské republice
3. skupina: odsun Němců z Československa na základě tzv. Benešových dekretů.
Vyhledejte prvky výše uvedených momentů v příběhu pana Žigy.
2. část:
Skupiny pracují na společném zadání, vhodné je použít metodu brainstormingu, myšlenkové mapy (hesla zaznamenávejte na tabuli, aby byla vidět a pomohla rozvíjet další nápady).
Najděte shody a rozdíly v jednotlivých způsobech a průběhu nucených migrací obyvatel.
3. část:
Diskutujte o tom, jaká „státní“ opatření a jak ovlivnila život pana Gejzy Žigy.
Doprovodná aktivita 2 – Opuštěné domovy – nové domovy
Cíle: práce se zdroji, propojování souvislostí historických faktů a konkrétních vzpomínek pamětníka
Věková kategorie: SŠ
Čas: 2 vyučovací hodiny, seminář
Pomůcky: text Gejza Žiga, internetové zdroje
Průběh:
1. úkol:
Romové v České republice se dělí na několik skupin. Nejvíce je v ČR takzvaných slovenských Romů, dále zde žijí olaští Romové, maďarští Romové a původní čeští a moravští Romové a Sinti.
Proč je to tak a jak se do oblastí České republiky dostali?
V jakých oblastech jich žije nejvíce a jak tento fakt souvisí s takzvaným osidlováním území zabraných v roce 1938 fašistickým Německem?
Vyhledejte informace a popište osudy českých a moravských Romů v protektorátu Čechy a Morava, stejně tak jako osudy Romů na Slovensku během 2. sv. války. Shromážděná fakta vám pomohou odpovědět na otázku z úvodu lekce.
2.úkol:
Přečtěte si příběh pana Žigy a propojte konkrétní vzpomínky s fakty, která jste získali v prvním úkolu.
Kde po válce našel pan Žiga nový domov a jakým způsobem získal, alespoň na krátký čas, střechu nad hlavou?
Doporučené zdroje informací pro obě doprovodné aktivity:
http://www.dejinyvpohode.cz/Articles/950-2-Romove.aspx
https://www.holocaust.cz/dejiny/pronasledovani-a-genocida-romu/
http://www.romanovodori.cz/etno/novi-sousede-povalecne-prichody-romu-ze-slovenska/
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1945-108#cast1
http://www.epi.sk/zzcr/1945-28
https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/pgps/ikvz/podkapitoly/d01kapitoly/14.pdf